Tootegrupid

Laevad ja purjekad

Järjesta:
Kuva: Nimekirjana / Võrgustikuna
"Dirk Hartogi esimene randumine Austraalias"  - 2016.a. 1-untsine 99,99% hõbemünt
Kõrgreljeefne hõbemünt tähistab hollandlase Dirk Hartogi Austraalias randumise 400.aastapäeva, tegemist oli esimese dokumenteeritud Euroopast pärit maadeavastajaga Austraalias.
Tehnilised andmed:
Hõbe: 99.9%
Nimiväärtus: 1 dollar (AUD)
Kaal: 31.135 gr
Läbimõõt: 32.60 mm
Max paksus: 6,00 mm
Tiraaz: 3 000 tk
Kujundaja: Wade Robinson

Dirk Hartog sündis 1580 a. Amsderdamis, oma meremehe karjääri alguses seilas kaupmehena Läänemerel ja Vahemerel. 1615 aastal nimetati ta Hollandi Ida-India Kompanii (VOC) laeva Eendracht kapteniks. 1616 aasta jaanuaris asus VOC laevastik vürtside ja muude kaupadega teele Bataviasse tänapäeva Jakarta. Eendracht eraldus tormi tõttu ülejäänud laevastikust enne Hea Lootuse neeme jõudmist. Laev jätkas reisi purjetades umbes 7000 km itta, seejärel keerates põhja võttes kursi Bataviale. Hartog sõitis kaugemale itta kui oleks pidanud ja randus 25. oktoobril 1616 Lääne-Austraalia saarel (tänapäeval Dirk Hartog Island). Et jäädvustaga oma visiit tulevastele põlvedele, kraapis tinaplaadile teksti oma visiidist. Plaat leiti alles 81 aastat hiljem, nii sai Hartogist esimene teadaolev Eurooplane, kes jõudis Lääne-Austraaliasse.
Leidmata midagi huvipakkuvat jätkas Hartog purjetamist põhja suunas piki varem kaardistamata Lääne-Austraalia rannikut, muutes merekaarte kuni umbes 22 ° lõunalaiuses. Seejärel lahkus rannikult jätkates teed Bataviasse saabudes lõpuks ohutult kohale detsembris 1616, mis oli ligi viis kuud pärast tema eeldatavat saabumist.

1618 aastal Hartog lahkus VCO teenistusest naastes Amsterdami, jätkates kunagisi erakaubanduse ettevõtmiseid Läänemerel. 1621 aastal kaks nädalt enne oma 41 sünnipäeva Hartog suri.
61,00 €
Demeter - Tuvalu 2013.a. 99,9% hõbemünt 31,1 gr
Tehnilised andmed:
Hõbe: 99,9%
Kaal: 31,1 grammi
Läbimõõt: 40 mm
Nimiväärtus: 1 dollar Tuvalu
Kvaliteet: Proof
Vermitud kogus: 3 000 tk
Tiraaž: 3000 münti, nummerdatud sertifikaat.
Pakend: Stiilne puidust laevalogiraamatut meenutav karp


Hõbemündikollektsioon tuntud kirjandusteoste ainetel.– „Kuulsad Laevad, mis kunagi ei seilanud!“
Sarjas on ilmumas veel: Gloria Scott, Jolly Roger, Nautilus ja mitmed teised.

Sarja kolmandal mündil on romaanist Dracula pärit laev Demeter.

Dracula on Gooti õudusromaan, mis ilmus 1897 aastal ning tegi kuulsaks tegelaskuju vampiir Krahv Dracula. Romaan räägib loo Krahv Dracula teekonnast Transilvaaniast Inglismaale, tema võitlusest meestest ja naistest koosneva väikese inimgrupiga, mille eesotsas oli Professor Abraham Van Helsing. Dracula lahkub oma lossist ning asub vene laeva Demeter pardale, võttes kastidega kaasa Transilvaania mulda, mida vajab oma jõuvarude täitmiseks. Reisi jooksul Whitbysse, mis on rannikuäärne linn Põhja-Inglismaal liitub ta laevameeskonnaga. Hiljem leitakse laevalt ainult üks surnukeha - laeva kapten seotuna laeva tüüri külge. Kapteni logiraamat taastatakse ning see räägib kummalistest sündmustest, mis toimusid laevareisi ajal. Dracula lahkub laevalt võttes hundi kuju.
Romaan puudutab ka selliseid teemasid nagu naiste roll Victoriaaegses kultuuris, seksuaalsed tavad, immigratsioon, kolonialism ja postkolonialism.
Romaani autor iiri kirjanik Abraham "Bram" Stoker (1847-1912) oli oma elu ajal tuntud rohkem kui näitleja Henry Irvingi assistent ning Irvingile kuulunud Londoni Lütseumi Teatri ärijuht. Kuigi Stoker ei leiutanud vampiiri, vaid määratles selle kaasaegse vormi on romaan olnud mitmete teatri, filmi ja teletõlgenduste allikaks.


79,00 €
Franklini kadunud ekspeditsioon, Kanada 2015 1 untsine hõbemünt
Väljaandja: Royal Canadian Mint
Nimiväärtus: 20 dollarit
Metall: 99,99% Hõbe
Kvaliteet: proof
Läbimõõt: 38 mm
Kaal: 31,39g
Vermitud kogus: 7000 tk

1845 aastal suundusid Inglismaalt laevad Erebus ja Terror ekspeditsioonile, mille eesmärgiks oli esimestena läbida Loodeväil. Ekspeditsiooni juhtis Sir John Franklini. 378 tonni kaalunud Erebus ja 331 tonni kaalunud Terror olid ehitatud vastupidavaks ning varustatud viimase aja leiutistega. Laevade aurumootorid võimaldasid laevadel omal jõul sõita kiirusega 7,4 km/h. Teiste uuenduste seas olid laevade vöörid tugevdatud rauaplaatide ning taladega, laevades oli sisemine auruküttesüsteem meeskonna heaoluks. Lisaks oli kahjustuste vältimiseks võimalik tüür laeva tagasi tõmmata. Laevad olid hästi varustatud, kandes kolme aasta pikkuse ekspeditsiooni jaoks piisavalt varustust. Kaasa võeti liha, jahu, kaerahelbeid, sidrunimahla ja 20 000 pinti suppi. 1200 eksemplarist koosnev raamatukogu pidi hoidma meremeeste vaimu erksana.
Briti mereväeohvitser Franklin oli varem osalenud kolmes Arktika ekspeditsioonis, millest kahes viimases oli ta kapten. Oma neljanda ja ka viimaseks jäänud merereisi võttis ta ette 59-aastasena. Üritades läbida Loodeväila, jäätusid mõlemad laevad Kuningas Williami saare lähistel. 129 osalejaga ekspeditsioon kuulutati ametlikult kadunuks 1848. aastal.
2014. aasta septembris teatati, et on leitud üks Franklini ekspeditsiooni kuulunud laevavrakk. Hiljem tehti kindlaks, et tegu on laevaga Erebus. Allveearheoloogide sõnul on vrakk üsna terve ja on lootus, et külmas vees on säilinud pardal leiduvad päevikud, kirjad ja raamatud.
Mündi tagaküljel on kujutatud Kanada merekunstniku John Hortoni poolt loodud teos, millel Franklini Ekspeditsioonil osalenud laevad, esiplaanil HMS Erebus ning tagaplaanil HMS Terrori tüürpoord. Taustal tumesinine Arktika jäine vesi ning helesinine taevas. Asukohaks King William Islandi looderannk kus laevad 1848 aastal hüljati
79,00 €
Kummituslaevad - "Lady Lovibond", Tokelau 2015 92.5% hõbemünt
Väljaandja: Tokelau
Nimiväärtus: 5 dollarit
Metall: 92.5% hõbe
Kvaliteet: Antiikviimistlus
Läbimõõt: 38,61 mm
Kaal: 20 g
Vermitud kogus: 1000 tk
Väljalaske aasta: 2015

Lady Lovibond on legendaarne kuunar, mis väidetavalt uppus Goodwini liivadel 13.veebruaril 1748 aastal Kagu-Inglismaal Kenti rannikul. Räägitakse, et iga 50 aasta tagant ilmub laeva vrakk kummitusena nähtavale. Tänaseni pole leitud ühtegi dokumenti, mis laeva uppumist kinnitaks.
Lugu jutustab, et 13.veebruaril oli laev merel, kuna selle kapten Simon Reed oli äsja abiellunud ning otsustas sündmust kruiisiga tähistada, väidetavalt oli laev teel Portugali Oportosse. Vaatamata meremeeste pikaajalisele ebausule, et naine laevas toob ebaõnne võttis kapten Reed kruiisile kaasa oma naise Annetta. Legendi järgi oli laeva esimene tüürimees John Rivers kapteni rivaal, kes oli sügavalt armunud kapteni naisesse, armukadedusest segasena sammus ta mööda laeva tekke. Samal ajal kui kapten oma naise ja külalistega laeva alumisel tekil abiellumist tähistas Riversi viha ja armukadedus aina kasvasid. Ta hiilis laeva roolis olnud meeskonnaliikme selja taha ning tappis ta ühe purustava löögiga. Seejärel võttis laeva juhtimise üle ning suunas selle ohtlikele Goodwini liivadele ja tappis kõik pardal olijad. Uurimine "tuvastas", et tegemist oli õnnetusega.
Esmakordselt nähti kummitavat laeva vrakki 50 aastat hiljem 1798 aasta 13 veebruaril ning seda kahe mööduva laeva pardalt. 1848 aastal nägi vrakki kohalik meremees, ta saatis välja päästepaadid, et võimalikke ellu jääjaid otsida. 1948 aastal nägi kummitavat vrakki kapten Bull Prestwick, ta ütles, et see nägi reaalne välja, kuid seda ümbritses tontlik roheline kuma.
67,00 €
Kummituslaevad - "Mary Celeste", Niue saarte 2013 92.5% hõbemünt
Tehnilised andmed:
Hõbe: 92.5 %
Kaal: 20 g
Läbimõõt: 38.61 mm
Nimiväärtus: 1 Dollar
Kvaliteet: Antiikviimistlus
Väljaandja: Niue saared
Väljalaskeaasta: 2013
Tiraaž: 1000 tk

Mary Celeste on hüljatud kummituslaev, mis leiti Portugali ranniku lähedalt 1872. aastal. Laeva tõeline saatus on tänapäevani lahtine, enamik spekulatsioone toetub Abel Fosdyk'i paberitele. Mary Celeste'i lugu on sageli ära toodud kui arhetüüpset lugu kummituslaevadest. Mary Celeste oli 31 meetri pikkune brigantiin. See ehitati Nova Scotias Spenceri saarel 1861. aastal, kandis algselt nime Amazon ning oli esimene suur alus, mis Nova Scotias tehtud. Laeva esimene kapten suri kohe oma esimese merereisi alguses. Sellele järgnes mitmeid ebaõnnestunud reise, levis kuuldus laeva õnnetust aurast ning vahetas seetõttu mitmel korral omanikke. 1869. aasta algul sõitis laev Nova Scotia lähistel Glace`i lahel tormiga madalikule, müüdi järgnevalt ameeriklastele, kes muutsid selle nime Mary Celeste'ks.
7. novembril 1872. aastal võttis laev kapten Benjamin Briggsi juhtimisel pardale lasti tööstuslikku alkoholi, mis pärines firmalt Meissner Ackermann & Coin ning asus merereisile New Yorgist Itaaliasse, Genuasse. Lisaks seitsmele meeskonnaliikmele olid laevas ka kaks reisijat: kapteni naine Sarah ning nende kaheaastane tütar Sophia Matilda. 4. detsembril samal aastal nähti Mary Celeste`i laeva Dei Gratia pardalt. Seal oli kapteniks David Reed Morehouse, kes tundis ka Mary Celeste`i kaptenit. Dei Gratia oli New Yorgist teele asunud 7 päeva pärast Mary Celeste'i lahkumist. Olles laeva kaks tundi põhjalikult uurinud otsustas Dei Gratia meeskond, et laev triivib, kuigi polnud saatnud välja mingeid hädaabisignaale. Oliver Deveau, Dei Gratia tüürimees, saatis Mary Celeste`i pardale väikese paadiseltskonna. Nood leidsid eest mahajäetud, ent igati heas sõidukorras laeva. Samuti raporteeris Deveau, et "kogu laev oli segamini ja märg". Seal leidus vaid üks töökorras pump, tekkidel oli palju vett, samuti oli 3,5 jala kõrgune veekiht laeva põhjas. Laoruum oli avatud, kell rikkis ning kompass katki, sekstant ja merekronomeeter aga kadunud, mis andis veelgi kinnitust sellele, et laev oli maha jäetud. Ainus päästepaat näis olevat pigem rahulikult alla võetud kui sealt kiiruga rebitud. Kogu laevalast ühtekokku 1701 barreli alkoholiga oli puutumata, kuigi kui kõik viimaks Genuas ümber laaditi, selgus, et 9 barrelit oli puudu. Pardal oli ka poole aasta jagu toidu- ja joogivarusid. Kõik laevadokumendid, peale kapteni logiraamatu, olid kadunud. Kapteni viimane sissekanne oli kuupäevaga 24. november ning tollaseks asukohaks oli märgitud 100 miili Assooride saarestikust läänes. Laeva viimane maabumiskoht oli Santa Maria saar Assooridel ning sinna jõuti 25. novembril.
Dei Gratia meeskond jaotati pooleks, et Mary Celeste Gibraltari väina toimetada, kus kuulduste kohaselt olevat meeskond kohtult julguse ja oskuste eest tublisti kiita saanud. Tähtis kohtuametnik Frederick Solly Flood taandas need kuuldused siiski tavalisteks päästetöödeks ning kolme Dei Gratia meest süüdistas ta ka pettustes. Lõpuks anti võimude poolt siiski Dei Gratia meeskonnale üle auhinnaraha, mis jäi aga algsest tublisti väiksemaks, kuna mõningaid osi meeskonna tööst ei saanud kohus heaks kiita.
Mitte kedagi Mary Celeste'i reisijatest ega meeskonnaliikmetest pole kunagi leitud ning nende saatust ei pruugigi kunagi teada saada, ehkki spekuleeritud on neil teemadel palju. 1873. aasta algul tuli raport, et Hispaania rannikule oli triivinud kaks päästepaati, millest ühes oli üks surnukeha ja USA lipp ning teises viis surnukeha. On väidetud, et need olidki Mary Celeste meeskonnaliikmed, ent kuna laipu lähemalt ei uuritud, pole see väide tõestust leidnud.
65,00 €
Thunder Child - Tuvalu 2016.a. 99,9% hõbemünt 31,1 gr
Tehnilised andmed:
Hõbe: 99,9%
Kaal: 31,1 grammi
Läbimõõt: 40 mm
Nimiväärtus: 1 dollar Tuvalu
Kvaliteet: Proof
Vermitud kogus: 3 000 tk
Tiraaž: 3000 münti, nummerdatud sertifikaat.
Pakend: Stiilne puidust laevalogiraamatut meenutav karp

Hõbemündikollektsioon tuntud kirjandusteoste ainetel.– „Kuulsad Laevad, mis kunagi ei seilanud!“
Samas sarjas varem ilmunud: Gloria Scott, Jolly Roger, Nautilus, Demetrius, Moby Dick, Sinbad.

70,00 €
Titanicu huku 100.aastapäeva - Tuvalu 1oz  99,9 % hõbemünt
Titanicu hukk oli maailma kuulsaim reisilaeva katastroof, millest tänavu möödub 100 aastat.
Külmal kuupaistetul õhtul veidi enne südaööd, tabas jäämäetipp "uppumatut" RMS Titanicut.
Hetkel enne kokkupõrget, mil Frederick Fleet piilus pimedusse ja märkas ähvardava õudusega lähenevat musta kuju.
Lähenes jäine jäämägi, tema alami peale algasid meeletud jõupingutused, et aeglustada laeva kiirust ja muuta kurssi.
Kahjuks ei õnnestunud kokkupõrget vältida.

Tehnilised andmed:
Hõbe: 99,9 %
Kaal: 31,135 gr
Läbimõõt: 40,60 mm
Väljaandja: Austraalia Rahapada
Väljaantud: 2012.a.
Tiraaž: 5000
Kujundaja: Aleysha Howarth
Nummerdatud sertifikaat
Pakend: The Pert Mint originaal kinkekarbis


Titanic oli omal ajal maailma suurim ja võimsaim reisilaev, mida peeti vastupidavaimaks, mis iial loodud ja ka uppumatuks. Juba oma esimesel reisil sõitis laev vastu jäämäge. See juhtus pühapäeval, 14. aprillil 1912 kell 23.40 laeva aja järgi ning laev vajus põhja 2 tundi ja 40 minutit hiljem ehk 2.20 laeva aja järgi. Laevaga läks põhja üle 1500 inimese.
Titanic mahutas 3547 reisijat. Kuna Titanic vedas ka posti, kasutati laeva nime ees lühendit RMS (Royal Mail Steamer – kuninglik postiaurik), kuid kasutatakse ka lühendit SS (Steam Ship – aurulaev).
Oma aja kohta oli Titanic väga luksuslik. Laeval oli võimla, bassein, türgi saun, raamatukogu ja seinatenniseväljak. 3 lifti olid esimese klassi reisijatele ning üks lift teise klassi reisijatele.
Titanic oli oma aja laevaarhitektuuri tipp. Laev oli veekindlate vaheseintega jagatud 16 sektsiooniks ning ajakiri "The Shipbuilder" arvas, et Titanic on "praktiliselt uppumatu".
Titanicu esimene reis algas Southamptonist Inglismaal ning pidi lõppema New Yorkis. Reis algas kolmapäeval, 10. aprillil 1912 kapten Edward John Smithi juhtimisel. Teel peatus Titanic Cherbourgi (Prantsusmaa) ja Queenstowni (Iirimaa) sadamais. Selleks ajaks oli laeval 2223 reisijat. Kolmanda klassi reisijad olid enamasti immigrandid, kes lootsid paremat elu Ameerikas. Teise klassi ruumid olid sama luksuslikud kui teiste laevade esimese klassi ruumid. Samuti reisis Titanicuga palju kuulsaid ja rikkaid inimesi.


65,00 €